Nacionalni park Risnjak

by Domagoj Sever

Risnjak je proglašen nacionalnim parkom davne 1953. godine i mogao bi napisati nekoliko kartica teksta o njegovoj povijesti, flori i fauni ali sve se to bez problema može pronaći u bespućima interneta. Odlučio sam napisati svoj kratki osvrt na predivna dva dana provedena na Risnjaku i pokušati vas sa fotografijama nagovoriti da ga i vi posjetite čim prije.

Do vrha Risnjaka vodi nekoliko planinarskih staza iz Crnog Luga (ispred upravne zgrade NP Risnjak), ali kolega Jurina i ja smo se odlučili za stazu Vilje – Medvjeđa Vrata – Schlosserov dom – Risnjak. Do Vilja je najjednostavnije doći preko prijevoja Gornje Jelenje na staroj cesti Zagreb-Rijeka  gdje trebate skrenuti desno i na prvom križanju ponovo desno na makadamsku cestu koja se lagano uzdiže u smjeru Risnjaka. Nakon gotovo 2 km od Gornjeg Jelenja dolazi se do križanja na kojem se lijevo skreće prema Platku, a desno u smjeru Vilja i Cajtiga. Tu treba skrenuti desno i nastaviti gotovo 5 km do Vilja gdje se nalazi recepcija NP Risnjak, a iza nje je i parkiralište za automobile.

Staza nije uopće zahtjevna, te je preporučljiva i za izlet sa manjim klincima do Schlosserovog doma. Osim predivnih vidika tijekom jednostanog planinarenja do vrha, ako imate sreće srest ćete i Pabla, lisicu koja se udomačila kod Schlosserovog doma. U samom domu možete pojesti neko od tipičnih planinarskih jela.

Kako je 1997. godine površina nacionalnog parka povećana, od tada se i izvor Kupe nalazi u području nacionalnog parka. Odlučili smo posjetiti i ovo tirkizno vrelo koje je istraženo čak do 160 metara dubine i nalazi se na 321 metar nadmorske visine. Za vrijeme našeg posjeta ronioci su u sklopu projekta Veze prirode čistili sam izvor. Do samog izvora smo došli stazom koja vodi od mjesta Razloge i traje oko tridesetak minuta. U Razlogama je vrijedno posjetiti i Goransku kuću znanja, dok se blizu samog izvora nalazi i Rodna kuća rijeke Kupe.

Za vrijeme boravka u nacionalnom parku vrijedno je prošetati i poučnom stazom Leska koja je od otvorenja 1993. godine dva puta obnovljena i jedna je od prvih poučnih staza tavog tipa u Hrvatskoj.  Staza započinje u Crnom lugu samo nekoliko minuta od upravne zgrade nacionalnog parka i kroz 23 informacijske table na udaljenosti od 4 kilometra idealna je za upoznavanje prirodnog i kulturnog naslijeđa nacionalnog parka Risnjak.