Sloboda, priroda i autonomija tri su stari koje osobno obožavam u svom poslu. Međutim, kad biste me pitali koje su mi tri stvari manje drage, izdvojio bih jedino kratke vremenske rokove. Ukratko, posao fotografa je predivan, dinamičan i ponajprije kreativan.
Malo ljudi živi od landscape fotografije i jako je bitno naglasiti da osim fotkanja treba imati vještine dobrog marketinga i pregovaranja.
Moja karijera fotografa počela je sasvim slučajno kad sam pobijedio na svjetskom natječaju Olympusa 2011. godine i osvojio prvi profesionalni fotoaparat. Natječaj se održavao na temu Ritam života i većina sudionika slala je fotografije u kojima se prikazuje pokret i duže ekspozicije, dok sam ja odlučio prikazati zadanu temu kroz lice svojeg 80-godišnjeg djeda. Fotografija je nastala tijekom berbe grožđa, a poslije je iz cijele serije nastale sasvim spontano, organizirana i moja prva samostalna izložba.
Step by step
Nakon te nagrade, polako su počele pristizati ponude za otkup fotografija. S obzirom na to da nisam imao pojma kako se to radi, pitao sam starije kolege za savjete oko svih detalja bitnih za prodaju fotografije i autorskih prava. Često se sjetim osjećaja istovremene zbunjenosti i svjesnosti da će moja edukacija u ovom području biti dugotrajna i cjeloživotna. Krenuo sam istraživati na koji bih način mogao najbrže doći do potrebnih vještina i znanja.
Ulagao sam postepeno u foto opremu kupujući najprije objektive koji su mi bili financijski pristupačniji. Istovremeno sam gradio profile na društvenim mrežama, te koristio mogućnost da na jednostavan način prikažem svoj rad većem broju ljudi. Kako sam se razvijao, tako je rasla i moja potreba za sve boljom opremom. Oprema koju koristim danas vrijedi više desetaka tisuća eura i konstantno ju nadograđujem.
Što želim reći?
Prilikom definiranja cijene osim znanja, iskustva i cijene foto opreme treba uzeti u obzir i druge parametre kao što su putni troškovi, troškovi osiguranja, smještaja, doprinosi itd. Zbog toga se ne treba čuditi cijenama pojedinih fotografija čija cijena ide i iznad nekoliko tisuća eura, jer postoji još faktor ulovljenih i neponovljivih trenutaka.
Metoda pogrešaka i pokušaja
Iako je formalno obrazovanje bitno, rekao bih da kod fotografije ne postoji univerzalna škola koja jamči krajnji uspjeh. Danas, kao i kod mnogih drugih zanimanja, jako puno kvalitetne edukacije možete pronaći online. No, to je samo temelj. Ostalo je rezultat vaše upornosti i rada. Jednostavno morate vježbati, vježbati i još puno vježbati.
“Your First 10,000 photographs are your worst.” Henri Cartier-Bresson
Autorska prava
Jedan od najvećih problema današnjice su kršenja autorskih prava. Sve je to rezultat lagane dostupnosti fotografija na webu, ali i slabe educiranosti o autorskim i imovinskim pravima. Naravno da sam se neugodno iznenadio vidjevši jednom prilikom na jumbo plakatu svoju fotku za koju nisam primio nikakav upit, a kamoli naknadu. Ili pak, kad hoteli koriste moju fotografiju za vlastitu promociju bez moga znanja. To je kao da je dođem u taj isti hotel, boravim xy dana, jednostavno odem i ne platim račun.
Imao sam nedavno situaciju u kojoj je jedna charter tvrtka u sklopu svoje marketinške kampanje uzela bez moga znanja fotografiju koja je rađena za National Geographic. U toj situaciji oni nisu vidjeli ništa sporno, pa sam ih upitao kako bi oni reagirali da uzmem bez pitanja jednu njihovu jedrilicu, te ju vratim nakon nekoliko dana. Odgovor s druge strane je bio u stilu kako uopće mogu tako nešto uspoređivati.
Vrlo jednostavno. Kako oni žive od iznajmljivanja i prodaje nautičkih vozila, tako i ja živim od prodaje fotografija. Jedrilice su njihove, fotografije su moje. I nitko ih nema pravo uzeti bez pitanja i naknade. Nije to moj hir, zakon to vrlo jasno propisuje. I upravo zbog ovakvih situacija smatram da tema autorskih prava mora biti više zastupljena u javnosti. Nije sramota ne znati, ali jest ne pitati.
Želje i mogućnosti
Tijekom vremena mijenjaju se stilovi, tehnike fotkanja i ono najbitnije želje klijenata. Stalno treba ulagati u dodatno obrazovanje i širiti svoje vidike. Stoga, ekipi koja se bavi fotkanjem savjet da ne svaštare, već da se s vremenom usmjeravaju na granu fotografije koja im je najdraža, najbolje leži i u kojoj su najuspješniji.
Svakako slušajte želje svojih klijenata, ali nemojte pod svaku cijenu raditi nešto za što znate da neće biti dobro već u startu, samo zato što klijent inzistira. Razgovarajte s njima i pokušajte im objasniti da su želje jedno, a mogućnosti drugo.
Iako je danas puno lakše jer se dobre fotke mogu napraviti i mobitelima, ne možemo generalizirati, jer postoje određene grane, poput primjerice sportskih, astro, ili podvodnih fotografija, za koje je potrebna profesionalna oprema. Profesionalno bavljenje fotografijom je skup sport. Nemojte biti rob opreme, ali imajte na umu da oprema mora pratiti vaše vještine i kreativnost.
Kontakt – Domagoj Sever “Kako super živjeti od prodaje landscape fotografija?”